Menü
5807_WT_Blog_Automatik_1280x285px.jpg
Schließen
Serwis

782.402.999

WashTec Polska Sp. z o.o.

ul. Sienna 73

00-833 Warszawa

Telefon +48 782 402 999

Formularz kontaktowy

Poradnik: autem z automatem do myjni

Wielu posiadaczy samochodów z automatyczną skrzynią biegów stawia sobie pytanie: jak wjechać do myjni z automatem? W tym artykule znajdziesz wszystkie ważne informacje na ten temat i dowiesz się,

  • jakie informacje zobowiązany jest podać swoim klientom operator myjni
  • i jak w ten sposób można zapobiec wypadkom i szkodom na myjni automatycznej.

Przy wjeździe do myjni zazwyczaj znajduje się taka informacja dla samochodów z automatyczną skrzynią biegów: „Zatrzymać jazdę, dźwignia trybów jazdy w pozycji ‚N‘, zatrzymać silnik, nie skręcać kierownicy, nie hamować.“

Ale ta instrukcja jest już nieaktualna dla wielu samochodów z automatyczną skrzynią biegów nowszej generacji. Przyczyną jest automatyczny hamulec postojowy, który jest zamontowany w wielu nowych modelach. Ten hamulec działa inaczej niż klasyczny hamulec ręczny, bo włącza się samoczynnie z chwilą wyłączenia silnika. Na myjni automatycznej może to spowodować, że hamulec zablokuje koła i samochód wyskoczy z przenośnika.

Konsekwencją są kosztowne uszkodzenia samochodu i samej myjni – w najgorszym wypadku samochód zablokuje całą myjnię, a czekające w kolejce samochody zostaną zepchnięte na siebie.

Czego wielu nie wie: jako operator myjni automatycznej masz obowiązek poinformować swoich klientów o tych możliwych ryzykach!

Operatorzy myjni muszą informować o ryzykach

Zgodnie z orzeczeniem sądu z roku 2018 operatorzy myjni muszą poinformować klientów, że w niektórych pojazdach z automatyczną skrzynią biegów zapłon musi być włączony podczas mycia, aby uniemożliwić uruchomienie hamulca postojowego.

Jeśli nie ma tej informacji, operator ponosi odpowiedzialność za powstałe szkody!

Dlatego jeśli zachodzi taka konieczność, zaleca się odnowienie systemu informacyjnego, aby uniknąć kary.

Poniżej dowiesz się, jakie możliwe uszkodzenia mogą wystąpić w pojazdach z automatyczną skrzynią biegów i jak można ich uniknąć.

Zasady przejazdu przez myjnię automatyczną autem z automatem

Podczas wjeżdżania do myjni samochodem z automatyczną skrzynią biegów większość szkód powstaje w dwóch newralgicznych punktach: podczas wjeżdżania i podczas wyjeżdżania.

Wjeżdżanie do myjni automatycznej: hamulec postojowy musi być wyłączony

Podczas wjeżdżania do myjni należy pamiętać o poniższych punktach, gdy tylko pojazd znajdzie się na początku przenośnika.

  1. dźwignia trybów jazdy w pozycji N
  2. silnik wyłączony

dwie możliwości reakcji automatycznego hamulca postojowego samochodu z automatyczną skrzynią biegów – w zależności od typu i daty produkcji:

Przypadek 1: automatyczny hamulec postojowy uruchamia się po wyłączeniu silnika (zazwyczaj widać to po świecącym symbolu P na desce rozdzielczej).

  • W tym przypadku należy ponownie włączyć zapłon i nie wyłączać go przez cały przejazd przez myjnię, aby hamulec postojowy nie zablokował przenośnika myjni.

Przypadek 2: automatyczny hamulec postojowy nie uruchamia się po wyłączeniu silnika.

  • W tym przypadku nie trzeba nic robić.

Alternatywnie można przed wjazdem do myjni wyłączyć funkcję „Auto Hold“ samochodu. Natychmiast po umyciu auta trzeba ją włączyć z powrotem, ponieważ jest ona niezmiernie ważna dla bezpieczeństwa ruchu drogowego.

Wyjeżdżanie z myjni: tak wyjeżdża się bezpiecznie z myjni.

Również tutaj istnieją dwie możliwości, które wymagają różnych zachowań.

Przypadek 1: samochód został całkowicie odblokowany przez system transportowy myjni.

  • Zazwyczaj można poczuć małe szarpnięcie z chwilą odblokowania tylnych kół samochodu z przenośnika. Dodatkowo pojawia się sygnał optyczny w postaci zielonej sygnalizacji świetlnej, sygnału dźwiękowego albo komunikatu z systemu transportowego myjni. Wtedy można przełączyć dźwignię trybów jazdy na „D“ i wyjechać z myjni.

Przypadek 2: pojawia się sygnał wyjazdu, ale koła nadal znajdują się w przenośniku.

  • W samochodach z automatyczną skrzynią biegów zazwyczaj trzeba lekko wcisnąć hamulec, aby ruszyć. Problem: W myjni automatycznej hamowanie na przenośniku jest niedopuszczalne i może spowodować szkody. Dlatego należy wcisnąć pedał hamulca bardzo delikatnie, a zaraz potem ustawić dźwignię w pozycji „D“ i ruszyć.

Inne wskazówki, jak uniknąć szkód

Nowoczesne samochody są wyposażone w wiele automatycznych systemów sterowania, które są bardzo pomocne, ale mogą powodować problemy w myjni automatycznej. Dotyczą one jednak samochodów z zarówno automatyczną, jak i ręczną skrzynią biegów.

System start-stop: przede wszystkim nie hamować!

Większość samochodów z automatyczną skrzynią biegów posiada system start-stop. Ale aktywuje się go tylko przez wciśnięcie hamulca. Jednak generalnie nie powinno się tego robić w myjni automatycznej.

Czasami system start-stop uruchamia się samoczynnie, gdy dźwignia trybów jazdy przez pewien czas jest ustawiona w pozycji „N“. Dlatego zaleca się całkowite wyłączenie tego systemu przed wjazdem do myjni automatycznej.

Wyłączenie czujnika deszczu

Zazwyczaj jest to wygodna funkcja, którą jednak trzeba wyłączyć w myjni, zwłaszcza w razie przejazdu przez myjnię automatyczną z pracującym silnikiem. W przeciwnym razie może dojść do uszkodzenia wycieraczek samochodu.

Wyłączenie czujników parkowania

Te czujniki z przodu i tyły pojazdu identyfikują szczotki jako możliwe zagrożenie kolizją i dlatego emitują sygnał dźwiękowy przez cały czas przejazdu przez myjnię. W związku z tym profilaktycznie należy je wyłączyć.

Dodatkowe wskazówki: antena, lusterka boczne, wycieraczki szyb

Większość kierowców zna te wskazówki, ale nie zaszkodzi je przypomnieć:

  • zdjąć antenę
  • złożyć lusterka boczne
  • zabezpieczyć wycieraczkę tylnej szyby osłoną z tworzywa sztucznego (powinna znajdować się przy wjeździe do myjni albo w kasie)

Wskazówka: treść tego artykułu nie jest prawnie wiążąca i nie zapewnia żadnej gwarancji.