782.402.999
Po dobrym myciu wysokociśnieniowym samochód wydaje się na pierwszy rzut oka czysty. Jeśli jednak krytycznie przesuniesz palcem po lakierze karoserii, w większości przypadków zauważysz jeszcze pozostałości brudu. Po myciu wysokociśnieniowym bez szczotek na powierzchni lakieru pozostaje zawsze tak zwany szary nalot lub brud statyczny. Ale dlaczego tak jest?
Krąg Sinnera (nazwany na cześć chemika środków powierzchniowo czynnych Herberta Sinnera) opisuje cztery czynniki, które sprawiają, że mycie samochodu osiąga idealny wynik. Należą do nich czas, temperatura, chemi a i mechanika. Czynniki te są zależne od siebie i można je częściowo wzajemnie zrównoważyć, ale dla uzyskania idealnego rezultatu nie można ich wyeliminować. Zanieczyszczenia statyczne to brud w postaci cząstek o wielkości poniżej 2 μm, które ze względu na swój ładunek przylegają do powierzchni. Brudu tego nie można całkowicie usunąć nawet przy użyciu bardzo wysokiego ciśnienia podczas mycia wysokociśnieniowego lub za pomocą silnych chemikaliów. Przy użyciu odpowiedniej chemii i prawidłowego ciśnienia wody można osiągnąć dobre wyniki, również przy myciu bezdotykowym, jednak brud statyczny pozostanie na karoserii. Dlatego nie powinno się rezygnować z minimalnego czyszczenia mechanicznego. Na myjni samoobsługowej pomaga użycie lancy szczotkowej.
Niektórzy właściciele samochodów wolą zrezygnować ze szczotek do mycia auta, ponieważ obawiają się zadrapań lakieru. Obawy te są nieuzasadnione, jeśli szczotki i środki myjące są wysokiej jakości, a ciśnienie wody jest prawidłowo ustawione. Po niektórych myciach może się zdarzyć, że znajdziesz ślady zużycia szczotek swoim na samochodzie. Wygląda to jak zadrapanie, ale nie jest fizycznym uszkodzeniem lakieru. Raczej chodzi tu o resztki materiału szczotki, który stał się miękki podczas mycia w wysokich temperaturach. Możesz te ślady łatwo usunąć środkiem do mycia. Lakier nie dozna żadnych uszkodzeń.
Faktycznie takie ślady ścierania szczotek pojawiają się rzadko, jeśli szczotki wykonane są z materiałów wysokiej jakości i odpornych na wysokie temperatury. Dotyczy to wszystkich szczotek, które są odporne na temperaturę do 83 stopni Celsjusza. Niektóre gorsze modele innych producentów topią się jednak nawet przy 51 stopniach Celsjusza i pozostawiają na samochodzie ślady podobne do zadrapań.
Faktycznie podczas mycia szczotkami mogą wystąpić zadrapania – ale tylko w przypadku wystąpienia błędów. Na przykład w źle monitorowanych myjniach samochodowych we włóknie szczotek mogą utknąć przedmioty, takie jak kawałki anten lub wycieraczek. Mogą one spowodować zarysowania następnego samochodu. Odpowiedzialni pracownicy lub właściciele myjni usuwają takie elementy natychmiast, jeśli w ogóle odłamią się one podczas procesu mycia i zawieszą na szczotkach.
Możliwe jest również, że zwłaszcza w dolnej części samochodu pojawią się niewielkie zadrapania, ponieważ tutaj do szczotek może dostać się piasek. Można temu zapobiec przez dokładne mycie wstępne. Również zaschnięte szczotki mogą spowodować uszkodzenie przez złogi wapnia i suche biofilmy. Można tego uniknąć, mocząc szczotki po długiej przerwie w pracy przez co najmniej siedem minut w wodzie.
Kto jednak chce całkiem zrezygnować z zastosowania szczotek do mycia samochodu, na pewno będzie usatysfakcjonowany myjnią bezdotykową. Myjnia SoftCare² Pro Touchless od WashTec pozwala osiągnąć dobre wyniki nawet bez szczotek, dzięki intensywnej technologii mycia wysokociśnieniowego z pomocą tak zwanych dysz turbo-nozzle do natrysku punktowego i dzięki zastosowaniu skutecznych środków chemicznych do mycia wstępnego. Powierzchnie okrągłe lub o nieregularnym kształcie, które są trudno dostępne dla szczotek, przy tej metodzie mycia są dobrze wyczyszczone. Myjnia SoftCare² Pro Touchless może być stosowana jako myjnia wysokociśnieniowa lub w połączeniu z delikatnym materiałem do mycia SofTecs, dzięki czemu użytkownik może wybierać między myciem „dotykowym”, „bezdotykowym” oraz kombinacją obu tych metod.
W wysokiej jakości i dobrze prowadzonych myjniach samochodowych nikt nie musi się martwić o zadrapania lakieru podczas mycia szczotkami. Wręcz przeciwnie, ta metoda mycia jest jedyną, która faktycznie całkowicie usuwa zanieczyszczenia statyczne. Mycie maszynowe samochodów bez szczotek jest z reguły bardziej dokładne niż mycie ręczne. Kto kładzie duży nacisk na czystość i boi się mycia szczotkami, ten znajdzie dobrą alternatywę w postaci maszynowej myjni bezdotykowej.